PEMERKASAAN PENDIDIKAN LITERASI MEDIA UNTUK PENYERTAAN POLITIK BELIA DALAM KONTEKS MALAYSIA

PROMOTING MEDIA LITERACY EDUCATION FOR YOUTH POLITICAL PARTICIPATION IN THE MALAYSIAN CONTEXT

Authors

  • Mohd Sufiean Hassan School of Communication and Media Studies, UiTM Cawangan Melaka, KM26 Jalan Lendu, 78000 Alor Gajah Melaka
  • Siti Nurshahidah Sah Allam School of Communication and Media Studies, UiTM Cawangan Melaka, KM26 Jalan Lendu, 78000 Alor Gajah Melaka
  • Abdul Rauf Ridzuan School of Communication and Media Studies, UiTM Cawangan Melaka, KM26 Jalan Lendu, 78000 Alor Gajah Melaka
  • Siti Nur Izyandiyana Ab Hadi School of Communication and Media Studies, UiTM Cawangan Melaka, KM26 Jalan Lendu, 78000 Alor Gajah Melaka
  • Noor Afzaliza Nazira Ibrahim School of Communication and Media Studies, UiTM Cawangan Melaka, KM26 Jalan Lendu, 78000 Alor Gajah Melaka
  • Rizky Hafiz Chaniago Faculty of Economics & Social Sciences, Universitas Bakrie, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33102/iiecons.v10i1.30

Keywords:

Literasi Media, Belia, Malaysia, Penyertaan Politik, Media Sosial

Abstract

Isu literasi media dalam kalangan belia merupakan kemahiran penting yang membolehkan individu menganalisis dan menilai secara kritis mesej. Tahap literasi media yang rendah dalam kalangan belia boleh memberi kesan negatif kepada penglibatan dan penyertaan politik mereka. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa individu yang mempunyai tahap literasi media yang lebih tinggi akan lebih cenderung untuk mengambil bahagian dalam aktiviti politik dan terlibat dengan isu politik. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap literasi media dalam kalangan belia di Malaysia bagi menentukan keupayaan mereka menilai mesej politik dan membuat keputusan tepat. Kajian ini melibatkan 388 pelajar melalui persampelan rawak. Data dikumpul melalui set soal selidik yang telah sah diuji kebolehpercayaannya dan dianalisis mengunakan pakej statistik SPSS versi 26. Keputusan menunjukkan secara keseluruhan tahap literasi media di kalangan belia di malaysia berada di tahap sederhana dengan nilai mean 4.47 (SP = 1.134). Dimensi akses mencatatkan skor paling tinggi dengan nilai min 4.96 dan sisihan piawai 1.12. Manakala tindakbalas mencatatkan skor min paling rendah dengan nilai min 4.14 dan sisihan piawai 1.39.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asian Institute of Finance. (2020). Financial literacy and digital competency of youth in Malaysia. Retrieved from https://www.aif.org.my/resources/research/financial-literacy-and-digital-competency-of-youth-in-malaysia/

Chin, C. (2020). The need for media literacy education in Malaysia. The Sun Daily. Retrieved from https://www.thesundaily.my/opinion/the-need-for-media-literacy-education-in-malaysia-FA2615559

Livingstone, S., & Lunt, P. (2014). Mediated moments of political participation: Online and offline experiences of youth during the 2010 UK general election. Journal of Youth Studies, 17(5), 596-612.

Koc, M., & Barut, E. (2016). Development and validation of New Media Literacy Scale (NMLS) for university students. Computers in Human Behavior, 63(October 2016), 834–843. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.06.035

Hobbs, R. (2010). Digital and Media Literacy: A Plan of Action. A White Paper on the Digital and Media Literacy Recommendations of the Knight Commission on the Information Needs of Communities in a Democracy. Aspen Institute. 1 Dupont Circle NW Suite 700, Washington, DC 20036.

Bernama. (2020, June 26). Media literacy education to be introduced in national curriculum soon. New Straits Times. Retrieved from https://www.nst.com.my/news/nation/2020/06/601998/media-literacy-education-be-introduced-national-curriculum-soon

Published

2023-10-20

How to Cite

Hassan, M. S., Sah Allam, S. N., Ridzuan, A. R. ., Ab Hadi, S. N. I. ., Ibrahim, N. A. N. ., & Chaniago, R. H. . (2023). PEMERKASAAN PENDIDIKAN LITERASI MEDIA UNTUK PENYERTAAN POLITIK BELIA DALAM KONTEKS MALAYSIA: PROMOTING MEDIA LITERACY EDUCATION FOR YOUTH POLITICAL PARTICIPATION IN THE MALAYSIAN CONTEXT. I-IECONS E-Proceedings, 10(1), 537–547. https://doi.org/10.33102/iiecons.v10i1.30

Conference Proceedings Volume

Section

Business, Management and Leadership